user

RT @HRFriks: "Ny hörteknik ger stor samhällsekonomisk nytta. Men vi får inte glömma de "mjuka" delarna av rehabiliteringen: kunskap, hörsel…

TERA – Telefonsamtal på arbetet

TERA hjälper dig, som har nedsatt arbetsförmåga på grund av hörselnedsättning eller talskada, att få eller behålla ett arbete. TERAs inbyggda automatiska tolk...

TERA – Din telefon i vardagen

TERA hjälper dig med nedsatt hörselförmåga eller talskada att ringa och ta emot helt vanliga telefonsamtal. Du kan obehindrat ringa och tala med vänner,...

Vanlig telefonservice inte själv...

Att när som helst ringa direkt till nära och kära tar många som en självklarhet idag.

T-Meetings Ring Direkt tjänst uppmärksammas

T-Meetings Ring Direkt tjänst uppmärksammas i senaste numret av Bildtolktjänstnytt från NAV i Norge i positiva ordalag av brukare.

Läs länken: https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Tjenester+og+produkter/Bildeto...

Ring Direkt möjliggör att brukare kan ringa till hörande i ett steg då tolk kopplas automatiskt, och hörande som använder vanlig telefoni kan också ringa tillbaka i ett steg till döva och då kopplas tolk automatiskt. Dessutom, om en av parterna inte svarar så syns i nummerpresentatören uppringarens nummer (ej tolkcentralen) dvs den döve och den hörande ser bara varandras nummer och all kommunikation sker på samma direkta sätt som när hörande ringer varandra.
Detta medför att hörande världen kommer mera vilja ringa till döva, då hörande världen, myndigheter mm är inte vana att som idag, på det gamla sättet behöva först ringa Tolkcentralen, för att sedan uppge den döves bildtelefonnummer. Dvs att man behöver kunna båda nummer så dras hörande världen att ringa döva då många tycker det är komplicerat. Ring Direkt löser detta och underlättar avsevärt kommunikationen mellan hörande och döva.
Vanlig argument är tex. Om idag en döv ringer via tolk, på "gamla sättet" och ber om tex. Ringa till skatteverket. Skatteverkets växel säger tex "Det är kö, din plats är 79, och väntetiden är 55 minuter eller man blir ombedd att lämna sitt telefonnummer så kan handläggare ringa tillbaka"
Som det är idag, så måste den döve och tolk vänta ut dessa 55 minuter. Medan med T-Meetings avancerade Ring Direkt tjänst, kan Norska Döva i detta exempel lämna sin bildtelefonnummer, och så lägger de på samtalet, dvs den döve behöver inte vänta i 55 minuter i lång kö. Sen när skatteverket bara slår den döves bildtelefonnummer då kopplas tolk automatiskt och skatteverks handläggaren kommunicerar med den döve via automatiskt uppkopplad tolk. På detta sättet kan tex döva som har egna företag göra visitkort med bara 1 bildtelefonnummer, så att den hörande världen ringer de lika enkelt i 1 steg så som hörande ringer varandra. Vi på T-Meeting är övertygade att det är denna tjänst som kommer att öka möjligheten för döva, dövblinda och hörselskadade att nås lika enkelt, på lika villkor som när hörande ringer varandra.